18 augusti 2010

Röda saker till ett rött kök

Har hittat lite röda saker till mitt röda kök. Jag är egentligen en kattmänniska, men jag gillar verkligen brickan med hundarna, som jag tror är nyproducerad.


Jag har hittat det perfekta durkslaget i helgen. Kvinnan som sålde durkslaget sa att det hängt i hennes stuga i många år, helt oanvänd, så jag antar att den inte är nyproducerad (kan tänka mig att det skulle ha stått Made in Poland om stämpeln hade varit hel).

Edit: Min gode vän IC sa att stämpeln kan tyda på Schindlers Emaljfabrik i Polen. Och jag tror baske mig att hon har rätt. S:et i kaffekannestämpeln är rätt intressant. Det som är säkert är att durkslaget är kring 60-65 år och i perfekt skick. Det har verkligen bara hängt i en stuga i flera år.




Foto © AL

5 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig bricka! Jag tror inte den är nyproducerad, eftersom jag samlar på den där typen av brickor och de jag har är äldre.
    Men helt säker kan man aldrig vara.

    Hur stor är den? De finns i olika storlekar.

    http://agata99.blogspot.com/2009/03/mjau.html

    SvaraRadera
  2. Å, jag kan inte mäta brickan just nu för den ligger nedpackad i en kartong hos mina föräldrar i väntan på frakt söderut i september. Men om jag får gissa lite vilt så var den nog kring 25-30 cm x 40-45 cm. Baksidan är grön. Jag ska sätta in måtten i inlägget när jag fått hem brickan.

    SvaraRadera
  3. Jag tror durkslaget är från Schindlers fabrik i Polen. Jag hade en gång en skål och ett fat i grön emalj och det kom från hans fabrik. Lite kul i alla fall...

    Tack för en trevlig lunch och de fina presenterna. Örhängena invigda idag :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror baske mig du har rätt Ingrid. Det där ska jag kolla upp. Det är förvånande att ett sånt gammalt durkslag kan vara i så perfekt skick. Vad glad jag blir.

    Varsågod till presenterna.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har också ett sådant durkslag fast i orange. Helt perfekt skick. Men jag hittar inte så mycket information om det.. Har du nåt du kan berätta om det?
    Hälsningar Anli

    SvaraRadera