28 september 2010

En trolig ljuslykta (som visade sig vara en snapskylare)

Hittade den här lilla ljuslyktan förra veckan (den ska vidare till en kompis som samlar på serien). Att det är en 'Vineta' från Gullaskruf tvekar jag inte om. Däremot så är jag lite osäker på om det är en ljuslykta. Man vet aldrig med Kjell Blomberg, plötsligt så kan det vara en räkskål man håller i sin hand.

Edit: Det här är en av delarna till 'Kallsupen', en "festligt herrpresent".
I glasbrukets broschyr står det:
"...ny listig grej från Gullaskruf - snapskylare i glas/rostfritt - som ger nubben den rätta svalkan utan ett evinnerligt droppande från glaset av smältisen. Det är just det som är det listiga med Kallsupen: Glaset är torrt och behagligt hela tiden i sin stålbägare utan att komma i beröring med isen, men ändå perfekt kylning.".
Den andra delen i 'Kallsupen' är ett snapsglas med avtagbart metallhölje som ska ställas i skålen med is runtomkring. Det är inte en ljuslykta med andra ord.


Foto © AL

4 kommentarer:

  1. Du är nog på rätt spår, jag har sett den här med en konformad insats i borstad aluminium. Vad man skulle ha i den vet jag inte, men man skulle tydligen ha krossad is runtomkring. Fast det vanligaste är nog ändå att den används som ljuslykta...

    SvaraRadera
  2. Jag förstår varför man använder den som ljuslykta eftersom botten har precis samma storlek som ett värmeljus. Om det är meningen att man ska äta nått ur glaset så kan det inte vara en stor portion må jag säga.

    SvaraRadera
  3. Behöver ju inte vara fast föda... ;)

    SvaraRadera
  4. Haha! Eller så är den till för mat som är väldigt dyr och som man äter i väldigt små portioner, ex rysk kaviar och löjrom (vilket kan förklara varför man ska ha is med).

    SvaraRadera