18 maj 2011

Bland skrot och skräp

Det är alltid roligt att titta bland 1- och 5-kronorssakerna på loppisarna. Jag har mer eller mindre gjort det till en tävling att försöka hitta något av intresse bland krafset. För det mesta är det bara skrot och skräp, men ibland så lyckas jag.

I helgen hittade jag en vas i tunt, svart glas med röda och silvriga ränder. Jag tänkte Art Deco ganska snabbt och sedan Åfors glasbruk. Men det var som sagt var fler glasbruk som gjorde svart glas, så det är bara att forska vidare. Jag är väldigt förtjust både i svart glas, 30-talet, klotformiga vaser och billiga fynd, så den här prydnaden kändes som en riktig jackpot.

Edit: Jag har nu hittat svaret på vasens ursprung, Johansfors glasbruk. Läs mer HÄR.



(Det inte är så lätt att fota svart, blankt glas. Speciellt inte när blixten inte fungerar som den ska och man måste förlita sig på dagsljus från fönstrena. Det är nästan som att fota rakt in i en spegel. Men jag gillar roliga speglingar och skuggor, så det får bli en effekt i sig som gör bilden lite mer spännande och inte så statisk).

I en annan del av stan, i en annan fyndhörna, så hittade jag givetvis en tulpanlykta från Rörstrand. Den lyktan hittar jag en gång per år, oftast i 5-kronorslådan/-bordet/-hörnan. Vilket passar mig utmärkt. Den här lyktan tar syrran till sin samling, men nästa kommer jag att behålla själv.



Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken trevlig blogg :-)
    Jag har några vackra fina saker som kanske skulle vara av intresse, då ni tycks samla på det mesta :-)
    Hur kontaktar man er?
    :-)

    SvaraRadera
  2. Den svarta glasvasen var ju brutalt häftig. Precis ramlat in på er blogg, och kommer nog att titta in igen. Ska ju inreda en ny lägenhet i slutet av sommaren, så lite inspiration är ju bra.

    SvaraRadera