12 november 2008

Viggen av Börje Johanson

Jag har fortfarande inte fotat mina stolar som jag ska ta från klubben. Har försökt hitta information om stolarna och lyckades efter att ha sett en artikel i senaste numret av Plaza Interiör.
Företaget heter Johanson Design, designer är Börje Johanson och stolarna heter 'Viggen'. Dom producerar stolarna fortfarande, men jag har bara sett enfärgade (högra bilden). Mina stolar är av modellen som har vit fot, svart tyg på ovansidan och vitt skinn på baksidan (som på bilden). Eftersom klädseln är avtagbart så ska jag byta tyget på ovansidan (det är trasigt) och fixa stoppningen.
Visst är dom fina? Kanske inget som R skulle vilja ha... Det finns 6 stycken stolar nere i logen och jag har tingat dom alla. Dom skulle vara roliga att ha i köket, men då behöver jag ett större matbord, så det blir nog att jag använder mina gröna plaststolar till det runda bordet med tulpanfot från Johanson Design.


Foto © Retro Modern Design

9 kommentarer:

  1. Anonym13/11/08

    Dessa finns fortfarande att få tvåfärgade.

    SvaraRadera
  2. Vart då? Jag har letat efter information om stolarna och hittar bara enfärgade överallt. Var det avtagbar klädsel på dom äldre modellerna? Vilka färger på klädseln har funnit och under vilka år?
    Om du har mer information åt mig så kan du väl lämna det istället för att bara skriva en futtig rad om att man fortfarande "kan få" tvåfärgade.

    Ah, spelar förresten ingen roll. Det här är ett fynd ändå med tanke vad dom kostar ute i handeln. Nya och gamla. Enfärgade och tvåfärgade.

    SvaraRadera
  3. Hej..

    Har du disse 6 stole til salg endnu...???

    Vil du evt sende dem til Danmark hvis du stadig har dem...
    Du kan skrive til mig på zebugno@gmail.com

    Mvh Flemming

    SvaraRadera
  4. Nej, stolarna är inte till salu. Varken jag eller min syster driver nån försäljning av våra saker som vi visar här på bloggen. Vi skriver och visar upp vad vi fyndat för varandra eftersom vi bor på olika ställen. Sorry.

    SvaraRadera
  5. Hejsa...

    Du ved ikke nogen steder i Sverige hvor man kan finde nogle brugte
    stole...??? De er aldrig til salg herhjemme i Danmark, så det ville
    være flot hvis du evt kunne hjælpe mig...???
    Tror der er stor chance for at kunne finde dem i Sverige da de er
    produceret der...

    Mvh Flemming

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du ska hålla koll på sidorna
    www.tradera.com
    www.blocket.se

    Där säljer folk privat och billigt. Tre exempel hittar du här: http://www.blocket.se/li?ca=23_11&q=viggen&st=s&st=u&st=b&w=3&cg=2040

    Tyvärr så har jag inte så stor koll på vart man kan hitta stolen ute i Sverige. Jag rekommenderar hemsidorna ovan.

    Annars finns den ju att få tag på i nyproduktion, men då är den rätt dyr.

    SvaraRadera
  7. mathiasolofson@hotmail.com29/4/10

    Jag har samma stol fast den med lägra ryggstöd. Heter den också viggen?
    Var kan man köpa ny klädsel? min är skabbig.

    SvaraRadera
  8. Jag tror att du har stolen "Vinga". Den ser ut som "Viggen" fast med kortare ryggstöd och finns både som vanlig stol och barstol. Googla och kolla.
    Har ingen aning om ny klädsel. Jag skulle själv behöva nytt till mina stolar som ser lite skabbiga ut, men jag tänker nog sy egna. Kolla in på Johanson Design:s hemsida, dom kanske säljer ny klädsel. Sedan så finns det såkert någon möbeltapetserare i din närhet som kan fixa din stol.

    SvaraRadera
  9. Hej Igen AL...

    I Danmark har jeg fundet en møbelpolstrer som kan ompolstre viggen stolene til 1500kr pr styk...

    Du vil stadig ikke sælge dine 6 stole...???

    Mvh Flemming

    SvaraRadera