30 juli 2010

En gul Jonas

Vi läste i tidningen om en loppis och pruttade iväg i bilen, men hittade den aldrig. Det blev istället en runda på våra gamla vanliga jaktmarker. Hittade mig en gul Jonas, formgiven av Per Bjelving för Plastteknik i Göteborg. Jag uppskattar när plastsaker från 60-talet är så här fräscha och har kvar sina etiketter.
Jag förmodar att det är nån slags smörask, eftersom den är för låg för marmelad. Det är ju meningen att det ska passa in nått slags bestick i hålet på sidan, så jag gissar på smörask. (Eller sockerskål som "Clinen" gissade på).



Foto © AL

3 kommentarer:

  1. Förmodligen är det en sockerskål. Gåler ser ut att vara till en liten tesked. Jag skulle i alla fall använda den som det.

    Den var jättefin! =)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte oxå sockerskål, men jag förstod inte varför den skulle vara så låg i själva skålen och hög i locket då. Man kan nog använda den till vad som helst, praktiska som dom var förritid'n.

    SvaraRadera
  3. Färgen är så snygg.

    SvaraRadera