23 mars 2011

Den inslagna vägen

Jåhåååådå! Jag fortsätter väl på den inslagna vägen och pratar om böckernas härliga värld i brist på glasvaser och porslin. Tack och lov att det är slutspelshockey så man har annat än brist på fynd att tänka på...

Mina senaste inköp är jag riktigt nöjd med (både gällande omslag och innehåll). Det första är en bok av PA Fogelström från 1957. Tyvärr stod det inget om vem som gjort illustrationen. Det här omslaget vinner lätt månadens förstapris. Nu börjar det likna nått. Rent ut av konst.


Nästa omslag är av Gösta Kriland. Och nu snackar vi faktiskt konst. Gösta tillhörde Imaginisterna, en grupp med konstnärer i Malmö där bla Max Walter Svanberg ingick. (Max tillhör en mina favoriter inom svensk konst).



Dom sista omslagen är från 1967. Dom två första är Per Åhlin. Han behöver ju ingen närmare presentation utan det räcker med att säga Dunderklumpen och Karl-Bertil Jonsson. Det sista omslaget har Jane Bark gjort, en illustratör som får mig att tänka på 70- och 80-talets modetidningar, ex Damernas Värld och Femina som mamma prenumenerade på. Nästan så man blir nostalgisk.


Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar