22 april 2014

Duka med mej

Ännu en gul kanna, denna gång en lite större modell att använda till såser.
Serien heter 'Duka med mej' och tillverkades av Rörstrands porslinsfabrik under märket Lidabruk. Den här serien gjordes för Åhlén & Holm på 1950-talet. Serien finns även i blått och då heter den 'Bermuda'.



"Fantisera, kombinera och variera med vår nya kombinationsservis "DUKA MED MEJ". Vitt gods med grått eller solgult band varieras med eldfasta karotter i solgult. Ni anpassar smidigt servisens storlekar efter Ert hushålls behov. En glad servis med moderna linjer efter tidens krav på praktiskt och vackert nyttoporslin. Specialtillverkad av Rörstrand för Åhlén & Holms räkning."

- Ur Åhlén & Holms katalog, 1955-56 (Informationen hämtad från PES).



Foto © AL

4 kommentarer:

  1. Anonym22/4/14

    Oh, så fin kanna. Jag har små skålar av "Duka med mig" som kommer från mitt föräldrahem. Jag använder dom i min sommarstuga till frukosttallrikar. Har letat efter mer i denna serie, men har inte lyckats hitta något.. /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser aldrig delar från den här serien heller, varken den gula eller den blå varianten. Vilket är synd, för jag tycker att den är riktigt fin.

      Radera
  2. Anonym19/10/17

    hej vet du vem som gjorde "gula" serien? Årtal? 1950----? har en ugnsform med fågel på mitten.
    höres

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, jag har inte den blekaste aning, mer än att det 1950-tal. Det verkar som att många möster och serier är informationslösa. Bästa sättet att få reda på något är att maila Rörstrands museum. Om du får reda på nått så får du gärna höra av dig igen. :-)

      Radera