27 januari 2016

Williams smörask

Sånt här gillar jag, praktiskt glas, glas som används i vardagen. Glas från 1930-talet i den där vackra gröna färgen. Och jag använder den i kylskåpet så fort jag får ett tillfälle.





I boken FUNKISGLAS - Pressat och blåst av Thomas Lindblad och Anna Livén West så hittade jag den här bilden. Jag tycker det ser ut min ask. Bildtexten berättar att det är Gullaskruf glasbruk och 1930-talet.

Edit: Nu har jag fått information om att smörasken kommer från Gullaskruf glasbruk. Jag blir lika glad varje gång jag får rätt information. Nu kan jag byta inläggsrubriken till "Williams smörask".

"Hej. Den gröna smörasken är designad 1938 (ev 1937) av Wilhelm Stenberg för Gullaskruf. Den heter ISIS och jag tror den är en del av Kylex serien som han formgav."



Foto © AL

Edit: Annonsen från orginalist_1920_1930

2 kommentarer:

  1. Anonym1/2/16

    Hej. Den gröna smörasken är designad 1938 (ev 1937) av Wilhelm Stenberg för Gullaskruf. Den heter ISIS och jag tror den är en del av Kylex serien som han formgav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen och bekräftelsen på att det är Gullaskruf. Ska skriva in det i inlägget.

      Radera