11 maj 2009

Att fixa till Rosarium

Fick en kommentar med en fråga om hur jag gjort när jag fixat till mina Rosarium (rosengömmor).

Jag gjorde som så att jag tog bort den gamla gummiringen på glasbubblan (vissa ramlade i bitar direkt jag tog i dom), tömde ut det gamla vattnet och diskade ordentligt både kulan och blommorna.
När jag fyllde upp kulan igen så använde jag T-vatten, ett avjoniserat vatten som man använder till batterier, ångstrykjärn och finrengöring av tex glasögon. Finns att köpa på vilken bensinmack som helst för 20 kr/flaskan. 2 flaskor räcker till en normalstor kula. Min största roskula behövde 4 flaskor vatten (vilket blev en rätt dyr kula i slutändan).
När jag fyllt på med vatten så använde jag silikonlim avsett för akvarium för att försegla botten med glaskanten. Det var kladdigt och luktade skumt, men det fungerade utmärkt till ändamålet.
Efter det att limmet härdat så satte jag fast svart, elastiskt el-tejp längst ner på foten för att få snyggare limkanter och för att efterlikna den gamla gummiringen. Det blev riktigt bra i slutändan.
Så gjorde alltså jag, men det finns säkert andra varianter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar