22 juni 2015

Berlin t/r

Jag är tillbaka från Berlin sedan en vecka tillbaka. Det var inte en resa för att gå på loppisar eller affärer, utan mer en resa för att lära känna stan lite bättre, både för att min barndomsvän bor där och för att jag ville se staden igen efter 15 år. Det händer så mycket rent byggmässigt.
Den mest dominanta byggnaden är tevetornet på Alexanderplatz. Man ser den vart man än befinner sig i staden. Till slut blev det en grej att fota den varje dag oavsett vart jag befann mig.



Min fixering blev så stor att jag till slut funderade på att köpa med mig en souvenirtorn hem. Men jag tyckte dom var för dyra på retroaffärn. Till slut så fick jag en parfymflaska av min kompis. Så nu kan jag se på Tevetornet varje dag om jag vill.



Vi besökte några loppisar på söndagen, men ingenting intresserade mig tillräckligt mycket för att jag ville köpa det. Sedan besökte vi en retroaffär (förmodligen i Kreuzberg) mest för att se tysk nostalgi. Och tevetorn förstås.







Som sagt var, det var inte loppisar eller retroaffärer som var mitt huvudintresse, utan det var att gå på konstmuseer. Men man orkar aldrig så många som man tror man ska hinna med, speciellt inte när det blir en värmebölja.
Ett av museerna jag läste på om innan jag for var Bröhan museum i stadsdelen Charlottenburg. Jag rekommenderar det för dom som gillar Art Deco, Jugend och Art Noveau, dvs tiden mellan 1890-1930-talet.



Art Noveau.



Jugend. Den coola "Sitzmaschine" av Josef Hoffmann för Jacob & Josef Kohn AG, Wien 1905.



Art Deco. Min favoritperiod.



Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar