28 juni 2015

En samling blir till

Det började med att jag behövde små soyaskålar när jag skulle bjuda på sushi. Spelade inte roll vilken färg, form eller ålder, bara dom var små och billiga. Jag hittade två gröna på Kupan som fick duga. Sedan gick det ett tag och jag hittade en större variant i samma gröna färg. Och så ännu en skål efter ytterligare en tid. Plötsligt samlade jag på dessa skålar utan att veta något om dom. Dom var ju praktiska.
Nu när jag studerat skålarna ett tag så börjar jag ana att det här är Aino Aaltos serie från Iittala. Modellen stämmer då. Och jag har känt på originalen som fortfarande tillverkas. Färgen är förmodligen en äldre variant. Vi får se om jag hittar fler delar. Gärna i ljusgrönt, men även i andra färger. 





Foto © AL

1 kommentar:

  1. Christin9/7/15

    Påminner om Ring från Gullaskuf. Fina är dom iallafall.

    SvaraRadera