28 juni 2009

Flaskletning blev grytfynd

Trots vädergudarnas rekordförsök i mina trakter så begav jag mig iväg till Folkparkens loppis. Jag ville få tag på en gammal glasflaska att förvara min nykokta rabarbersaft i. Efter en svettig runda på en asfalterad parkeringsplats så hittade jag bara 1 flaska som var värt nått att ha. Egentligen hade jag velat ha en genomskinlig så man såg hur fint rosa min saft var, men den här blå färgen var vackrare.


Det bästa med loppisen var att jag hittade en gryta i glas för 15 kr. Förut har jag ratat dessa pannor eftersom jag känt att jag inte velat ha dom till hundra procent (jag köper inte bara för att köpa), men nu slog jag till. Jag har mer och mer börjat gilla idéen med dom. Det blir väldigt snyggt att servera mat i.

För övrigt så är det INTE Signe Persson-Melin som designat grytan, men det är många som tror det. Jag trodde också det (eftersom antikhandlare skriver så i beskrivningen) tills jag lästa på forumet Precis en sån. Det är bra att göra lite extra efterforskningar innan man skriver nått i bloggen har jag märkt. Exakt vilka som gjort den här grytan har jag inte hunnit ta reda på än. Bodum kanske?

Edit: Fick ett tips om en länk, och se, där var ju grytan från Simax.


Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Här finns din gryta, tror jag i alla fall. Den är från tjeckiska Simax. Jag har hittat en precis likadan på loppis, tyvärr med trasigt lock, men forskade lite kring den:
    http://www.simax.com/en/pots-measuring-cups-containers-bowls-and-baking-forms____nyko-pot_____kitchenware-simax______collection.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har rätt. Ser ut som min gryta. Ska skriva in det i inlägget på direkten.

      Radera