27 oktober 2011

Bloggutmaning: Hjälp det brinner!

Sitter vid datorn och väntar på hockeymatchen ska starta. Är förkyld med halsont och allmänt gnällig. Jag dricker te som om det inte finns en morgondag. Att göra ett inlägg är typ det sista jag tänker på, men jag ska göra ett ändå.

Dagens bloggutmaning är 3 saker som man skulle rädda ur huset om det brann (efter man först har räddat familj och husdjur). Om det verkligen brann hos mig så skulle jag sträcka mig efter datorn och klämma fast den under armen, ta handväskan i ena handen och negativpärmarna i andra handen. Jag har brutit fotleden en gång när jag räddade mina negativ, så jag vet hur mycket dom betyder för mig.
Jag skulle faktiskt strunta i allt annat eftersom saker är döda ting och har inget värde i sig. Det går att ersätta. Om jag däremot skulle märka att det fanns en möjlighet att springa in en gång till för att hämta tre saker, då skulle det förmodligen bli dom här sakerna. Alla har ett känslomässigt värde för mig.

Min tavlor (både min egen och andras konst), som jag fortfarande inte har hängt upp på väggarna, skulle jag pressa ner i en påse. Jag har inte ens packat upp största delen av mina tavlor, så jag behöver bara greppa flyttkartongen när jag tänker efter.



Tant H:s teaklampa som hänger i hallen skulle jag snabbt haka av. Jag har fått så många fina saker från tant H, men taklampan är det jag värderar högst.



Sedan skulle jag ta med mig plastlådan där jag förvarar retrogardinerna. Jag skulle känna mig naken och livet skulle bli så grått om jag inte fick med mig mina gardiner. Det finns tyger från min uppväxt i den lådan.


Foto © AL

Andra som nappat på utmaningen är:
Dahling it's Vintagy
Dollybird Retro
Form 55
Ljuva 50-tal
Precis en sån
Retroprylar
Skaffaren
Teak och orkidéer

5 kommentarer:

  1. Ååhh vilka läckra tyger! Du får lära mig hur man gör fotomontage som du gjort med tygerna!

    SvaraRadera
  2. Jag använder Photoshop och skär ut bitar ut olika bilder. Sedan gör man en ny bild och lägger in tygbitarna i olika lager som man sedan lägger ihop. Det låter kanske krångligt, men det är inte svårt alls som min snurriga beskrivning kan få det att låta som.
    Förmodligen så finns det nått jättefiffigt program som kan göra samma sak med en knapptryckning, men jag är traditionell...

    Jaaaa! Mål!!! Efter 37 sekunder!

    SvaraRadera
  3. Anonym27/10/11

    Fina grejjer det där!
    ///Kristina @"Dahlingitsvintagy"
    ...Jo, för det ska vara sådär felstavat och med en egendomlig ändelse på slutet. Speglar min slarvighet och vägran att underordna mig någon specifik kategori.Jag är lite allmänt spretig och halvknasig, tyckte det var lika bra att folk ser det med detsamma, liksom.

    SvaraRadera
  4. underbara tyger du visade där längst ner! oj oj oj, här går det undan. jag har knappt hunnit svepa retrodukningen av bordet innan det är dags med ny utmaning..

    SvaraRadera
  5. Jag skippade retrodukningen eftersom jag känner mig så inspirationsfattig och gjorde den här utmaningen istället.

    SvaraRadera