6 december 2011

Användbart porslin

En liten ugnsform (eller är det ett fat?) ur Stig Lindbergs serie Gefyr från Gustavsberg är alltid bra att ha i köksskåpet. Egentligen så gillar jag dom andra färgerna bättre, men nog kan jag "stå ut" med den här ändå. Jag tycker om Gefyr. Den är så användbar. Min plan är att hitta mer delar ur serien, för just nu har jag bara den här formen och en liten gul skål.

Edit: Enligt en Gustavsbergs-annons så är det här ett omelettfat.



Ett annat användbart porslin är Signe Persson-Melins skål 'Multipot'. Boda Nova när det är som bäst. Det här är en riktig favorit som jag alltid tar med mig hem från loppisar. Spelar roll om jag redan har för många av dom i skåpet. Den här gången fick jag två svart skålar med mig hem. Drömmen vore ju att hitta 'Multipots' i glas.



Foto © AL

1 kommentar:

  1. Gefyr står sej i alla väder och tider! Blir aldrig omodern för mej i alla fall. Snygga former. Och användbara. Multipot var ny för mej, men jag har säkert sett såna på loppis, men inte "sett" dom. Ska börja kolla nu! Kram.

    SvaraRadera