6 maj 2012

Lär mig något nytt varje dag

Jag lever, om än i ett kaos. Har flyttat in i min nya lägenhet efter mer än en månads fixande och börjar nu så smått att placera ut saker på sina rätta platser. Den här lägenheten är exakt likadan som den förra (med vissa förbättringar) så det är i princip bestämt vart allt ska stå.

Fyndandet puttrar på, även om det inte syns i form av några inlägg (men snart). Min ambition är att börja beta av alla inlägg jag missat hos mina favoritbloggare (och det lär ju ta sin lilla tid).

Idag lärde jag mig att den ovala skålen i 'Gefyr'-serien kallas för spilkum, Informationen kommer från en gammal Gustavsbergs-annons. En spilkum är ju en keramikskål med pip, enligt mig en väldigt gammaldags och robust bruksföremål, därför blev jag förvånad när även den här lilla skålen var en spilkum. Man lär sig helt enkelt något nytt varje dag.


Foto © AL

1 kommentar:

  1. Spännande med renovering och flytt! Jag ger mig in i samma träsk med start på lördag så jag lär också bli minst sagt frånvarande i bloggen ett tag framöver. Men så är det ibland!
    Så det är en spilkum alltså, hade inte jag heller gissat på.

    SvaraRadera