21 juli 2008

Att blanda nytt och gammalt

Ah, idag for vi iväg till en stor antik-/loppisbod söder om Trollis. Syrran hittade dansk design, jag hittade mitt kära Gullaskruf-glas och mamma hittade loppisfynd. Handlaren hade otroligt mycket saker, både nytt och gammalt, vilket var till både för- och nackdel enligt mig. Det är trevligt för den som har en mer romantisk, rustik stil i sitt hem och vill ha saker som passar in.
Däremot är jag lite skeptisk till det hela med att blanda nytt och gammalt i en affär utan att skriva någon slags information om sakerna. Det blev så otrolig rörigt. Vad är nytt? Vad är gammalt? Hur många blir lurade? Är det meningen att folk inte ska veta om saker är gamla eller nya. En utarbetad taktik? Till slut kände jag mig nästa sur. Men allt blev förlåtet när jag kom ner i källare till glaset.
Personligen tycker jag att det är lite tråkigt när man ser saker som har sandpapprats och patinerats i Taiwan för att se gamla ut. Saker som man kan köpa i vilken inredningsaffär som helst. Shabby chic är lite av en förbannelse. Men det är bara vad jag tycker. Jag kan som sagt se fördelarna med den stilen i ett hem, även om jag själv kör med alla färger, material och former. Detta är inlägg nr 100.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar