17 juli 2008

Gulnad servis blir som ny

Fick ett tips i tidningen Drömhem & Trädgård (det är syrran som köper den tidningen, inte jag) som jag ska testa. 

"Gamla servier kan gulna med åldern. Det gåra att åtgärda med hett vatten och bikarbonat. Blöttlägg servisdelarna i hett vatten och cirka en halv burk bikarbonat. Låt delarna ligga där ett tag och dra. Diska dem sedan med vanligt diskmedel men i samma vatten."


Här är ett annat tips från en anonym bloggare.

"Jag har istället virat om hushållspapper och dränkt in med väteperoxid och lagt i en plastpåse ca 3 dagar. det drar ou missfärgningen på gammalt porslin ;)"

2 kommentarer:

  1. Anonym18/7/08

    Har du testat, funkade det? *nyfiken*

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har inte hunnit med att testa tipset än. Måste leta upp nått offer i mitt porslin först...

    SvaraRadera