16 juli 2009

Bertil Valliens neongulaktiga skål

Det här är en annan sak som jag försöker ta reda på info om. Jag känner så igen formen och färgen, men jag sitter fast, och det driver mig till vansinne (samtidigt som jag gillar att luska reda på saker). Jag får lägga skålen åt sidan och låta infon komma till mig. Jag kan inte bestämma mig för om den är ful eller rolig.

Edit: Gåtan är löst. Ibland så får man tag i information av en slump, så även denna gång. Jag letade efter nått helt annat och plötsligt så dök skålen upp på en bild. Den är gjord av Bertil Vallien på Boda-Åfors Bruk. 60/70-tal. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag tycker att den är ful eller rolig. Att Bertil har gjort den vägde inte över åt nått håll.

Har surfat runt på internet och har nu sett både en flaska i samma design och färg. Dessutom såg jag en skål i blått. Den var mycket snyggare...



Foto © AL

2 kommentarer:

  1. den är lite ful/snygg/rolig. är färgen så gulgrön som på bilden?
    hade kanske varit roligare i en annan färg...

    SvaraRadera
  2. Den skiftar både i gult, grönt och brunorange i botten och så är den knallgulgrön i toppen. Den är väldigt skum i färgen. Jag får nog vänja mig vid den ett tag. Och ja, den hade varit snyggare i en annan färg, ex rött.

    SvaraRadera