6 juli 2009

Fulaste Gullaskruf

Jag är ju som bekant väldigt förtjust i Gullaskruf. Men det här vette tusan. Det är nog det fulaste Gullaskruf har gjort (trots att jag gillar orange och gult). Men det är formen och mönstret.

Jag försöker luska ut vem som designat alstrena och vad dom kan vara värda. Såg på nån antiksida att dom ville ha 450 kr för ett glas (Edit: Nu är dom till och med sålda för det priset såg jag). Men va? Chock! Det kan väl inte stämma? Dom måste ju mena 45 kr istället. Var dom så gräsliga att dom bara gjordes i 10 exemplar? Smaken är verkligen som baken. Mamma har för övrigt köpt dom för 5 kr/styck.

Edit: Jag gick in på PES och kollade lite. Intressant att glasen kallas för 'Lucifer'. På nått sätt så passar det. Kjell Blomberg fick nog hjärnsläpp när han gjorde den här designen. Men jag tror jag behåller dom i min Gullaskruf-samling som ett exempel på hur det kan bli ibland. Jag kan ju alltid använda dom som ljuslyktor i höst...



Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Vete tusan om jag håller med om att de är fulast, men vackra är de då rakt inte... ;)

    I vilket fall, Kjell Blomberg har formgivit i början av 70-talet, och enligt Raoul kallades de för "Lucifer" på bruket. Tror att det ligger nån gammal tråd på PES om man söker på det.

    SvaraRadera
  2. Hehe, ett passande namn tycker jag. Intressant att Kjelle gav sig i kast med dessa glas eftersom dom är rätt olika Vineta-serien. Han måste han tagit lite LSD den kvällen han hittade på den här designen.

    SvaraRadera