12 juli 2009

Nils Landberg på Orrefors

Var på en loppis i en EFS-kyrka som blivit nedlagd. Där fyndade jag 2 ljusstakar som förmodligen stått framme på altaret. Jag gillade dom direkt jag såg dom och köpte båda ljusstakarna även fast den ena var skadad. Jag hade inte kunnat lämna kvar den eftersom dom alltid har varit tillsammans, dessutom så kostade den bara en tjuga. Även om det inte är värd ett öre i andras ögon, så är den värt nått för mig.



Det var inte förrän jag kom ut i dagsljuset som vi kollade in dom ordentligt och syrran sa: -Det står nått under dom. Då såg vi skriften undertill och siffrorna. Märkningen är Orrefors N3986-111. Höjden är 18 cm och foten 12 cm bred. N = Nils Landberg, som var verksam på Orrefors mellan 1927-72. Jag har inte hittat information om årtalet på ljusstakarna än, men efter 1970 hade han NL som signatur. Visst är dom snygga? Jag gillar stilen.


Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar