29 juli 2012

Blå tulpanformad vas från Boda Åfors

Den här otroligt söta tulpanformade vasen på 14 cm köpte syrran på en loppis när jag var nere på besök. Vi har ingen aning om vem som kan vara tillverkare. Det här är en helt okänd vas för oss. Själv skulle jag ha gissat Åfors glasbruk om jag bara fått gissa på glasmassans färg. Så vad tror ni? Svenskt? Finskt? Europa? Nytt? Gammalt?

Edit: Nu är det bekräftat att vasen kommer från Boda Åfors. Det gör att jag blir ännu säkrare på att det är Bertil Vallien. Både jag och syrran är så tacksamma för infon. Yes!





Foto © AL

8 kommentarer:

  1. Vilken lustig vas.
    Har som vanligt noll koll när det kommer till glas. Men fin är den.

    SvaraRadera
  2. Ohhhh vad den är snygg =)

    SvaraRadera
  3. Anonym21/7/12

    Wow, that's an amazing piece of glass! Emma

    SvaraRadera
  4. Påminner om vissa vaser av PO Ström, men som vanligt är det väl något finskt som andra sedan gör liknande form av.

    SvaraRadera
  5. Vi fortsätter vårt detektivarbete åt alla håll. Nån dag så dyker information upp.

    SvaraRadera
  6. Hjälp vilken fin vas! Men dessvärre vet jag inget om den.
    Ser jag nåt liknande hojtar jag till.
    Tack för tipset om Gefleskålen. Den svarta du sett på Mangania du älskade var ju rasande snygg!

    SvaraRadera
  7. Anonym29/7/12

    Köpte idag en likadan vas. Etiketten satt kvar! Boda Åfors Bruk har tillverkat den. Jag tycker den påminner mycket om PO Ström i formen, men Bertil Vallien i färgen.

    SvaraRadera
  8. Jaaaaaa! Jag visste väl att Åfors-tanken var rätt. Jag håller med dig om Vallien-färgen och lite PO-form.

    SvaraRadera