1 juli 2012

Rundtur i Småland, del 3

Del 3: Boda - Samlingarna av äldre glas på The Glass Factory

Pressglas från Kosta glasbruk.



Kosta glasbruk 1700-talet. Blå urna från 1800-talet.



Kosta glasbruk från 1800-talets mitt till sekelskiftet.



Karl Lindeberg på Kosta glasbruk i början på 1900-talet. Perioden kallas för jugend i Tyskland, modernismo i Spanien och art noveau i Frankrike.



Min favoritruta. Edvin Ollers glas från Kosta glasbruk gjorda runt 1917-18.
Faktum är att jag själv äger en Ollers-vas från samma period som skulle kunna stå i den här montern utan att skämmas. Det fyndet har jag inte visat er än eftersom jag vill suga på karamellen. Nån gång i sommar ska ni få se underverket.



Hänkelvas från Johansfors glasbruk och skål på fot från Kosta glasbruk.



Kosta glasbruk på 1930-talet. Sven X:et Erixson och Elis Bergh.



Orrefors glasbruk på 1950-talet. Vaser av Sven Palmqvist.



Tulpanglasen av Nils Landberg gjorda på Orrefors glasbruk. Så otroligt vackra. Mucho dollares betalar folk för att äga dom vaserna. Dom samsades med 'Coquille' från Flygsfors glasbruk och 'Abstracta' av Vicke Lindstrand.



Ännu en klassiker när det handlar om glas. Ingeborg Lundins 'Äpplet' gjord på Orrefors glasbruk 1957. Enligt mig bland det finaste som gjorts.



Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar