6 juli 2012

Percys blomglas

Här är en annan av Arthur Percys vasar som finns i min ägo. Ett nyinköpt 15-kronorsfynd. Även den här vasen är från Gullaskruf glasbruk och ingår i serien P551. Just den här vasen kallas P551/21 och är 16,5 cm hög. Jag har sett vaserna i gult, grönt och blått.

Edit: Blomglasen finns i 3 olika former P551/19, P551/20 och P551/21. Enligt information jag fått så finns min vas, P551/21, i 3 storlekar. Färger i serien är mjölkig gul, klar gul, ametistlila, grålila, turkos och indigoblå. Undrar om alla modeller finns i dom färgerna eller om det bara är vissa?
Och nej, vasen är inte skadad i mynningen utan bara ojämnt slipad.







Foto © AL

5 kommentarer:

  1. De finns i 3 storlekar också, dessutom i fler färger, förutom dem mjölkiga gula också i en stark gul transparent med klarglas som den på bilden, en grålila, både turkos och indigoblå.

    SvaraRadera
  2. Jag satt just och funderade över om det fanns två olika blå nyanser. Samma sak med den lila nyansen. Nu fick jag det svaret. Ibland vet man inte om foton ljuger eller om det är olika färger.

    SvaraRadera
  3. Väldigt fin!!!

    SvaraRadera
  4. jag har en grå/rökfärgad!

    SvaraRadera
  5. Åhå, finns den även i grå, det visste jag inte.

    SvaraRadera