30 juli 2012

Tyger i grönt och rött

Det är fortfarande svårt att hitta tyger i schtan. Det är utrensat på hyllorna och har varit så i flera år. Det är knappt så det finns enfärgade bomullstyger. Jag vet, upprepning, men jag behöver verkligen få klaga på det här en gång per år. Att aldrig hitta tyger är väl det tristaste som kan hände en loppisfyndande sömmerska.
På loppisen där jag alltid hittade fina gardiner förut har det ekat tomt länge och det är inte så svårt att gissa att det finns dom som får förtur. Vilket gör mig förbannad. Jag kanske är för gnällig, men jag vill inte köpa mina tyger för 200 kr/metern av nån som i sin tur köpt tyget för en tia, det får någon annan göra. Jag vill fynda.

Sedan fick jag information om att det finns loppisar som slänger tyger, som loppisen utanför Jörn. Ibland så tappar man ju hakan. Tydligen är det så jobbigt att tvätta och sortera att man hellre slänger tyger. Jag förstår om det vore 1800-tal, smällkalla vintern och du är tvungen att hacka upp ett hål i isen för att kunna tvätta. Men hallå och välkommen till 2000-talet, det finns tvättmaskiner. Till och med i västerbottens inland. Det är då man vill säga: - Men snälla människa, byt jobb då!

Dom få tyger som dyker upp har mamma hittat åt mig. Som dom här. Finast är stuvbitarna från Saini Salonens tyg 'Ekerö'.










Foto © AL

9 kommentarer:

  1. Håller med dig! Varför slänga? Kan de inte skänka bort det då, typ en korg i entrén eller ngt?

    SvaraRadera
  2. Textilier är minsann en gåta. Numér är det nästan helt omöjligt att hitta något storblommigt på tex. Myrorna. Nästan så att jag kan tro att de försvinner innan de har kommit ut i butiken. Och att fynda 50-talstyg,,,Möjligtvis privat då. Men att slänga textilier,,,det känns inte bra. Vi ska vara rädd om vår textilskatt!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med!!!:)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag var på loppisen utanför Jörn och där slänger man textil eller tar inte emot...jag var besviken och arg...kommer aldrig mera åka dit! För övrigt så hittade jag Ekerö för en 20:a i våras. Underbart tyg!

    SvaraRadera
  5. Ja, det var ju dig jag fick information ifrån om Hej. Tyvärr så är jag inte så förvånad, för jag tror att det är jättevanligt att loppisar och antikaffärer slänger tyger.

    SvaraRadera
  6. Det borde vara straffbart att slänga gamla retrotyger som äldre personer kanske varit rädd om!De kan väl ta reda på någon intresserad som kan komma och hämta. Det vore väl ändå inte så svårt!

    SvaraRadera
  7. Anonym1/8/12

    Nu måste jag få tala om att jag har köpt tyg på loppisen utanför Jörn isommar. Jag åker troligen dit på lördag igen och hoppas på mera tygfynd.

    SvaraRadera
  8. Nähä! Det var det värsta. Så dom har alltså idas anstränga sig. Det var ju bra det. Annars hade dom blivit lynchade.

    SvaraRadera