7 februari 2010

Produktivt läge

I min nya iver över att komma tillbaka till "produktiv läge", så sydde jag om och bytte gardiner i sovrummet. Nu sitter Saini Salonens tyg 'Rosenbacke' (Borås Cotton) uppe i teakkornischen. Tygstumparna som blev över ska jag införliva i mitt projekt som för närvarnade består av 2 andra tyger (dom som låg överst i högen helt enkelt). Har även börjat leta efter roliga spännen på loppisar. Det är ett billigt nöje och man kan hitta saker som kan införlivas i ett framtida projekt. Om bokavdelning är tom på folk, så kan man väl säga att hyllavdelningen med spännen, knappar och bomullsband inte heller tillhör den mest trafikerade.


Jag försöker att göra min projekt så kostnadseffektivt som jag bara kan, eftersom material är så dyrt (jag menar, herregud, fliselin kostar 50 kr/m). Det är faktiskt nått som folk inte tänker på i allmänhet, att det är otroligt dyrt att vara hantverkare, sömmerska, slöjdare eller fritidspysslare. Tänk på det nästa gång ni står och säger "Gud vad dyrt" om en tröja där någon först lagt ut en förmögenhet på garnet och sedan har arbetat i många herrans timmar (tid som man inte ens kan ta betalt för när man säljer sin produkt). Det går inte att jämföra hantverk med nått H&M kastat ihop med hjälp av en stackars kines som får 5 öre/timmen.


Foto © AL

4 kommentarer:

  1. word!
    det är faktiskt rätt magiskt hur många det är, ex på marknader, som faktiskt har mage att påpeka att det hantverk man säljer är "för dyrt". och då kan det handla om en pryl som kostar 200kr och har tagit typ 4 timmar att göra, alltså en timlön på 50kr och om man ska dra bort materialkostnader oxå så kanske man har tur om man får en härlig, rungande timlön på 25kr. Men jovisst, 200kr det e dyyyyrt d! (haha nejdå, jag är inte bitter!)

    SvaraRadera
  2. Hehe! Ibland tycker jag man har rätt att vara bitter.

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt också börja leta mig till ställen som är mindre attraktiva. Nu senast var jag och kollade på knappar och garner för att ha till Amandas framtida pyssel.

    SvaraRadera
  4. Synd att vi kastade en del efter mormor, men hon sparade bl a spännen från klänningsskärp m.m. Du hade tyckt att hennes samlingar varit en ren guldgruva. Jag har knappar kvar och kanske mamma har något annat? Egentligen borde jag skänka dig knapparna. Du gör ju något av dem...

    SvaraRadera