9 juni 2010

Fågel fisk eller mittemellan

Tog även hand om denna staty. Jag tänkte på mamma när jag såg den. Om hon inte vill ha den låter jag den stå kvar på byrån i mitt (snart färdiga) hallgalleri. Tyvärr så hittade vi ingen märkning av pjäsen, men eftersom LT:s farföräldrar samlade konstföremål så ska man väl anta att det finns ett namn som tillhör skapelsen. Jag får göra efterforskningar. Jag funderar på att skruva bort den fula träplattan som "fågeln" ligger på.

EDIT: Hittade konstnärens signatur. Första bokstaven är B, det är jag säker på. Men vad som står sedan tvista de lärda.

EDIT 2: Har sett en fågelaktig skulptur i liknande stil, ståendes på en blågråbetsad träbit precis som den här. Den hade signaturen BÅ, vilket är Birger Åström som hade Bekå Keramik. Kan vara min bästa ledtråd so far.





Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar