19 februari 2011

Alltid på jakt efter böcker

Jag är alltid på jakt efter bra böcker när jag går på loppis. Är dom dessutom estetiskt tilltalande så blir det en ren bonus. Jag gillar böcker som är lite äldre eftersom dom alltid är mindre än nya böcker. Det är bara fördelar med andra ord; billigt, snyggt och bra storlekar.



Av en slump har det blivit så att jag börjat samla på Agatha Christie. I höstas så kom jag in på en loppis precis när dom ställt ut två stora buntar med böcker, nya inbunda och äldre pocket, och jag köpte dom för en löjligt billig peng. Det gjorde mig till en samlare av Agatha. Dom omslag jag gillar bäst är gjorda av Monica Schultz, Per Beckman och Olle Eksell (inte med på bilden). Allt från 40- till 70-talet är supertrevligt.


En annan favorit när det gäller omslag till Agatha Christie är Per Åhlin. Han har alltid varit husguden när det gällar tecknad film och illustration.


Foto © AL

7 kommentarer:

  1. Snygga böcker! Jag älskar Agahta Christie, mest för det som är mellan pärmarna! :) Har du sett mitt inlägg med snygga bokpärmar?
    http://ljuva50tal.blogspot.com/2010/11/mormors-bocker.html

    SvaraRadera
  2. Jajamensann, det inlägget läste jag när du skrev det. Det är roligt att veta att det finns andra än jag som gillar fina omslag. Och Agatha Christie givetvis.

    SvaraRadera
  3. Gamla böcker var ofta så snygga! Jag kollar böcker sporadiskt på loppisar....tyvärr blir de ofta bara liggande olästa...

    SvaraRadera
  4. Boken med löv var vansinnigt snygg! Det skadar ju faktiskt aldrig att omslagen är snygga också, även om det såklart är innehållet som är viktigast. :)

    SvaraRadera
  5. Boken med löven är väldigt snygg. Dessutom så är boken av Jan Fridegård, som är en av mina favoriter. Vore roligt om man hittade mer av honom i just den serien.

    SvaraRadera
  6. Det påminner mig om två böcker jag köpte på Kupan för 1:-/st - bara för att de var fina. Lägger upp bild på bloggen.

    SvaraRadera
  7. Ja, lägg upp så jag får se.

    SvaraRadera