27 juni 2011

En snygg 30-talare

Den här otroligt snygga vasen har jag införskaffat mig nyligen. Den har inte någon synlig stämpel (varken ytlig eller djup), vilket gör den till en liten gåta. Direkt jag såg den tänkte jag 1930-tal, men kunde däremot inte komma fram till om den är svensk eller vandrat in från något annat land.
När jag konsulterade PES:arna så blev deras förslag holländsk, tjeckisk eller tysk. Så nu blir det att forska vidare och se vad jag kan hitta. Det är så fin att jag inte kan låta bli att titta på den jämt och ständig. Som om jag försöker memorera varenda detalj.

Edit: Efter lite spekulerande, konsulterande och studerande av bilder så känns det verkligen som att tillverkaren är tyska Rosenthal.




Foto © AL

3 kommentarer:

  1. Vilken läcker, lustig vas! Jag tänker ocksa pa Tyskland och 1930-tal. Här är nagra namn pa manufakturer som har former och färger som gar i samma riktning som ditt objekt: Keramische Werke Carstens, Gotha-Keramik, Gräfenroda och Geogrenthal. Med lite tur hittar du kanske vad du söker...PS Tack för alla snygga foto du tar. Alltid lika kul att se!

    SvaraRadera
  2. Jamen tack för tipsen. Dom behövs verkligen, för det finns rätt mycket därute i cyberrymden. Ska börja forska på direkten.

    SvaraRadera
  3. Anonym17/2/12

    Mycket riktigt Rosenthal Keramik.
    http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?29001-Ok%E4nd-sk%E5l-och-vas-fr%E5n-1930-talet-ID-Rosenthal-Keramik&highlight=Rosenthal

    SvaraRadera