2 mars 2012

Som en liten skyskrapa

Den här servetthållaren är ett tidigare fynd och kan ses som ett icke-fynd av många, men för mig som gillar art decons formgivning är det än juvel. Så vacker! Påminner mig om alla fina skyskrapor i New York som jag beundrar. Vackrare än så här kan inte en servett få det.
Servetthållaren är gjord i alpacca, en legering av koppar, nickel och zink som vanligen har pläterats (belagts) med ett tunt lager med silver, dvs nysilver. Ibland kan alpaccaföremål vara helt försilvrade.


Foto © AL

Det har inte blivit några inlägg sista tiden. Och det är inget som jag ber om ursäkt för heller. Det har varit iskallt, jag har varit nerbäddad i influensan och intresset för saker har varit lågt. Twitter har känts mer intressant är bloggning. Dessutom så ska det flyttas runt lite i huset, så vi har börjat renovera och fixa. Jag har även fått en liten ateljé uppe på vinden som jag längtat efter.

Jag är rätt nöjd över att jag inte är ett samlarmonster som alltid måste fylla på mina lager, utan kan ta 2 veckor då jag inte ens går förbi en loppis. Jag är inte heller en manisk samlare som lägger ut hundratals kronor på en kaffekopp eller en sådan person som köper upp alla fynd på loppisen för att kunna sälja vidare på Tradera. Jag tillhör dom som tänker "är det meningen så är det", en sån som dessutom lämnar kvar fynd på hyllorna så andra får en chans. Jag är inte sniken. Även det är jag nöjd med.

5 kommentarer:

  1. Anonym2/3/12

    Jag och Linus gick in på myrorna häromdagen. de hade höjt priserna ytterligare och snart är det billigare att handla på inredningsburiker än där. Tappade lusten för loppisar direkt. Jag tror inte jag har varit på en sedan i julas. /MN

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig definitivt. Jag är aldrig på Myrorna här i stan. Inte ens böckerna är intressanta. Bäst är att gå på baklucke- eller privata loppisar. Jag har börjat ge upp Kupan här i stan.

    SvaraRadera
  3. Den var verkligen fin!, Jag skulle gärna hitta mer sånt på loppisarna, men det är ju tunnsått...

    För mig är loppisarna en skattjakt främst, då och då hittar man fynd, resten av tiden köper jag grejer åt andra eller för byten mm. Jag rensar när det blivit för fullt, inte för att tjäna nåt på det egentligen, utan mest för att få bort saker. Sen går det ju ihop ekonomiskt på det sättet med, vilket ju är en bonus...

    Jag lämnar faktiskt en del på hyllorna jag med även om man inte kan tro det med tanke på allt jag släpar hem :-)

    Vad gäller priserna så har de stigit kontinuerligt, men ibland så händer det tom på Myrorna och liknande att man hittar sjukt billiga grejer, som UE-fatet jag köpte häromdagen för 60 kr. Second-handbutiker i städerna är värst tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Du låter lite grann som mig :) Ingen loppis på en vecka. Varken tid eller ork har räckt till, och något sug har det egentligen inte ens varit frågan om. Men jag antar att det kommer tillbaka, suget alltså.

    Inte heller köper jag allt jag ser även fast jag många gånger ser saker som jag vet "är värt något". Jag tänker mer "det finns säkert någon som samlar på just de där och blir jätteglad när de hittar den" - så där glad som man själv blir ibland när man, just innan stängning, hittar något som rimligtvis inte borde finnas kvar. Något som man gillar väldigt mycket.

    Du låter som en mycket bra människa och det är roligt att se hur du tänker! Hoppas att du är frisk och kry nu :)

    SvaraRadera
  5. Jättefint servettställ! Jag är väldans ombytlig på loppisar, ibland vill jag ha allt och ibland är jag superkräsen.

    SvaraRadera