7 september 2012

Kända och okända citruspressar

I sommar har jag gått från 0 citruspressar till 2 citruspressar. Väldigt fina båda två. Först ut kommer den mer kända 'Duett', formgiven av Carl-Arne Breger för Gustavsberg. Jag förstår varför MoMA (Museum Of Modern Art) i New York har tagit in 'Duett' i sin samling som exempel på god design. Den orangea färgen får 10 poäng av 10 möjliga. 



Den andra citruspressen, 'Huberth' från Hammarplast, lever ett mer tillbakadraget liv och har inte fått tillträde till New Yorks kulturella finrum. Formgivaren är Huberth Nilsson och årtiondet är 1960-tal. Hos Kerstin kan ni även se den gula bunken Huberth. Fiiiiin. Den tänker jag definitivt hålla utkik efter.
Och som sagt var, jag har inte plastboken med mig här i norr, så jag får återkomma om det finns mer information att tillgå.





Foto © AL

3 kommentarer:

  1. Duetten är även den bästa citruspressen jag någonsin haft. Funktion och fin design när den är som bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta. Jag har hittills bara testat Huberth, och han var bra, fast lite vinglig.

      Radera
  2. Gillar verkligen Duett. Köpte en i present till en person, skulle behållt den själv :)

    SvaraRadera