12 november 2013

Assietter från Gefle

Taadaaaa! Jag lyckades nästan göra ett inlägg inom ramen av en vecka. Jag glömde helt enkelt bort att jag lovat mig själv att förbättra mig.

Dagens inlägg innehåller fat från Gefle porslinsfabrik, 2 pastellgula och 2 med dekoren 'Neptun' av Dorothy Clough. Jag gillar färgen och den lite kantigt runda formen. Det var speciellt dom enfärgade gula som intresserade mig. En fin 50-talsgul. Det ser ut som modell BD.



Mönstret 'Neptun' är jag däremot inte så överförtjust i. Det duger väl. Det jag gillade mest var att dom var i samma format som dom gula och då fick dom stanna.





Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Tallrikarna i modell BD med dekor Flint, tillhör mina favvosar :-) Jag har så mycket av den nu (i rosa, ljusblå & gult) så jag nästan måste plocka bort den ur skåpet för de tar sådan plats! Suck, att det finns så mycket fint porslin från Gefle.
    Neptun är snyggare i den blå/gröna dekoren tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hittade BD-faten så tänkte jag faktiskt på ett av dina inlägg eftersom jag tyckte att dina tallrikar var så fina. Och ja, jag tycker också att det finns så mycket fint från Gefle. Förut var jag mer inne på Rörstrand, men har nu upptäckt Gefle eftersom jag är så förtjust i Percys 30-talare.

      Radera