18 augusti 2010

Rökset märkt Lillemor

Det här fina lilla röksetet (ett askfat och en cigaretthållare) hittade jag när Rolle hade loppis och jag blev genast nyfiken. Det fick mig att tänka på Gefle och Lillemor Mannerheim. Jag känner att det finns någon märkning under glasyren, men det enda synliga är stämpeln Lillemor. Är det någon som vet mera så lämna gärna en kommentar.

Edit: Med lite (väldigt mycket) hjälp från Porslinsbloggen så är det bekräftat att röksetet är Gefle och Lillemor Mannerheim. Dekoren heter 'Singoalla'. Underbart med så snabb hjälp.







Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Röksetets dekor heter "Singoalla" och det är helt korrekt Lillemor Mannerheim som står bakom dekoren. Dessa set finns ju med andra dekorer också, har några delar till i bl.a. Astra-glasyren/Briljantdekor och har även sett dem helt svarta och med Lillemors "Tropik" bl.a.

    Har ett exakt likadant som du kan se här:
    http://porslinsbloggen.blogspot.com/2010/07/finds-of-weekend.html

    SvaraRadera
  2. Ah, dig kan man alltid lita på. Jag kände på mig att det var nått bekant med dekoren. Nu ska jag kicka på din länk.

    SvaraRadera