8 augusti 2010

Två tyska vaser

Egentligen så borde jag ta itu med bilderna från Boden, men dom är så många att jag inte vet vart jag skulle börja. Jag återkommer. Däremot så kan jag visa upp några fynd jag gjorde i Piteå under gårdagen.

Först ut är vas 271 från Scheurich keramik i forna Västtyskland. Enligt många källor så är upphovsmannen Heinz Siery, och då förmodar jag att det handlar om själva formen och inte om dekoren eftersom det finns så enormt många varianter (kika in på bloggen Tusen Vaser och kolla mera).



Sedan blev det en lite vas från Jasba, stämplad GERMANY 562/10, i sån där blank flammig glasyr med guldstrimmor. Sånt gillar jag. Allt som gränsar till kitsch är toppen. Dessutom så gillar jag dom här miniatyrvaserna som man inte vet vad man ska göra med. Dom stora golvvaserna lämnar jag åt andra att fynda. Dom som har större hem.


Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Den där översta var verkligen supersnygg!

    SvaraRadera
  2. Det tyckte jag oxå och blev jätteglad när jag hittade den.

    SvaraRadera