11 juni 2008

Plaststolar av Svante

Tänkte visa mina ärtgröna plaststolar från rivningshuset på en bättre bild. Svante Schöblom formgav stolarna 1972 för Overman. Funderar på att sätta det grönablommiga tyget på dynorna eftersom originalen är så ofräscha. Stolen heter Clipper i original men kallas för Snille nu när det Stora Möbelföretaget producerar dom.


Såg att Snille finns i olika färger. Kan inte annat än förmoda att dom är sjuttusen gånger rangligare och skruttigare än originalen. Dessutom så finns dom inte i den sköna 70-talsfärgen nuförtiden eller med tygsätet som man kan byta ut. Det var bättre förr. Jag ångrar att jag inte tog mer stolar när tillfället fanns och dom var gratis. Dom är så fina.

Foto © AL

6 kommentarer:

  1. Anonym11/6/08

    Vilka underbara fynd du gör, grattis! Gillar din blogg mycket!

    SvaraRadera
  2. Anonym12/6/08

    Härligt fynd!! Själv älskar jag pantons fina plaststol men den där är ju nästan lika fin!!

    På den stolen hade jag nog lagt marimekkos fina bottnatyg!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Bottna, räknar det som mitt favoritmönster från Marimekko.

    SvaraRadera
  4. Skönt att det är nån som gillar min och syrrans blogg. Vi har mest fått kommentarer av ondsinta antikhandlare i Jönköping och deras kompisar.

    SvaraRadera
  5. Anonym18/3/09

    Min pappa är Svante Schöblom ;) Inte utan att jag är lite stolt! Tyvärr gjorde han en dålig deal med IKEA så de har rätten till "Snille"... Typiskt konstnärer som inte har affärssinnet med sig alltid!
    hälsn Maria Schöblom

    SvaraRadera
  6. Cooolt. Jag gillar verkligen din pappas stolar. Det var väl det jag tänkte, att "Snille" såg likadan som mina stolar (fast skräpigare kvalitet givetvis eftersom det är IKEA vi pratar om). Jag håller mig till originalen. Hälsa din pappa att hans stolar väcker både stor beundran och avundsjuka hos mina vänner.

    SvaraRadera