4 november 2010

Nittsjö keramik från 1930/40-talet

Igår gick jag och M till en loppis som jag aldrig brukar besöka eftersom dom aldrig brukar ha någonting av intresse, utan mest kommunens möbler och gamla datorer. Man har alltid fått en känsla av att dom fina sakerna hamnar hos andra än kunderna, att allt är skitigt och rent ut sagt skräp. Men nu tror jag dom fått "ordning på torpet", för det fanns faktiskt fina saker och böckerna var noggrant sorterade (ett tecken på en bra loppis enligt mig).

På en hylla hittade jag en liten klotvas (10-11 cm hög) i brunsvart glasyr från Nittsjö keramik som fångade mitt intresse. Men jag köpte den inte. Vilket jag givetvis ångrade. Efter att ha tänkt på vasen hela kvällen så gick tillbaka idag. Jag är som sagt var väldigt förtjust i klotvaser och den här är inte fy skam, även om den "bara" är från Nittsjö.



Vad jag kan tyda av djupstämpeln så är vasen gjord mellan 1934-47. Sedan finns det handmålade nummer undertill (324/?B) som förmodligen har nått att göra med modell och glasyr. Jag ska snoka vidare. Vacker är den i alla fall och den ska få stå bredvid "Dominon". Min nästa klotvas ska bli en av Ewald Dahlskogs skapelser har jag tänkt. Jag får väl tänka lite önsketankar och sedan gå ner på Kupan imorgon...


Foto © AL

5 kommentarer:

  1. Jag har en grön likadan på åtta cm. Det känns väldigt mycket 30-tal om dessa.

    SvaraRadera
  2. Ah, grön. Den måste vara fin. Om du nån gång visar vaser på din blogg så får du gärna ta med den på bild.

    SvaraRadera
  3. Jag skall göra ett inlägg med 30-talsvaser senare. Jag har åtminstone sex olika, bl a en sådan Ewald Dahlskog som du länkade till - köpt på loppis för några tior.

    SvaraRadera
  4. Ewald för några tior, det är ett bra fynd tycker jag som är väldigt förtjust i hans keramik. Ser fram emot ett klotvasinlägg.

    SvaraRadera
  5. Läcker vas! Gillar också Ewald Dahlskogs vaser, har en av hans turkosa på matbordet.

    SvaraRadera