23 juli 2011

Favoritvas från Ekeby

När jag var på loppisen i fredags med alla galna kvinnor som kastade sig över borden, så köpte en kvinna framför mig en väldigt fin vas. Precis en sån där fin grön vas tillverkad på Ekeby på 30-talet som jag hade velat ha i mitt hem. Jag tröstade mig med att den säkert hade så högt pris att jag ändå hade ratat den om jag upptäckt den först.
Den gröna vasen fick mig att tänka på min egen favoritvas från Ekeby. Jag tror att det var bland det första jag köpte på loppis och jag har behållt den ända sedan dess. Jag älskar formen på den här vasen.

Edit: Fick information från Fru Ekeby om att formgivaren är Vicke Lindstrand och årtalet är 1947. Mina misstankar blev bekräftade. Jag har aldrig kollat efter information om vasen under alla år, så det var väl på tiden att jag fick veta mer.



Foto © AL

5 kommentarer:

  1. Visst är den härlig! Det är Vicke Lindstrand, och vasen är från 1947.

    SvaraRadera
  2. Jag anade att det var Vicke eftersom jag sett ett fat som påminde om vasen, men jag kände mig inte säker. Tack för informationen.

    SvaraRadera
  3. Jag är också väldigt förtjust i de gröna och vita UE-vaserna från 30- och 40-talet. De är superfina! Jag har ett matchande fat till din vas som tyvärr bara hamnat i ett skåp, har du vägarna förbi 08-land någon gång kan du gärna få det.

    SvaraRadera
  4. den var helt i min smak! jättesnygg, den förstår jag att du behåller.

    SvaraRadera