17 juli 2011

Lila sköljer över mig

Det är som att jag öppnat en dörr, för nu ploppar det upp lila glas hela tiden. Som om en lila våg sköljer över mig. Återigen så hittade jag glaset på Kupan för en låg summa. Jag är tacksam för att tanterna som prissätter inte uppskattar samma saker som mig.
Mitt senaste lila inköp är alltså en 24 cm hög orkidevas från Gullaskruf glasbruk, formgiven av Hugo Gehlin. Modellen heter G5/51A, vilket betyder att 1951 är årtalet.




Om ni kommer ihåg så var det även Hugo Gehlin som formgav mina lila vinglas. Precis den där ametistlila färgen jag gillar. Andra saker i mitt skåp som är Hugos skapelser är gröna vin- och likörglas och dessutom en blå vas.


Det börjar bli trångt i fönstret nu. Dags för omorganisering. Fast det brukar ordna sig i slutändan. Chiliplantorna överlever ju inte vintern och då blir det plats att breda ut sig igen.


Foto © AL

1 kommentar:

  1. den lila färgen har jag varit nära att börja samla på flera gånger, jag gillar den skarpt!

    SvaraRadera