29 november 2011

Fat från Karlskrona

Båda dom här faten kommer från Karlskrona porslinsfabrik. Väldigt olika stilar. Dom blommiga faten har inget dekornamn eller -nummer undertill, bara stämpeln från 60-talet. Jag skulle gärna vilja se hur kopparna ser ut.

Edit: Så HÄR ser kopparna ut. Skulle gärna ha en eller flera. Dom har nr '43120-200' så det borde vara Turitz & Co.



Dom gråmönstrade faten, med dekornummer 5327, kommer att hamna i min samling i väntan på att jag hittar kaffekopparna. Om ni känner igen mönstret så beror det på att jag sedan tidigare har ett dussin tekoppar.



Foto © AL

7 kommentarer:

  1. Jag har de gråa som assietter. Det står Upsala Ekeby - Karlskrona under dem. Jag räddade dem från att slängas på mitt förra jobb.

    SvaraRadera
  2. de blommiga fatet var helt i min smak. Hoppas du hittar kopparna snart...

    SvaraRadera
  3. åh, blommorna på det övre fatet är ju helt fantastiska! :D

    SvaraRadera
  4. Bra räddat Gila!

    SvaraRadera
  5. trevliga båda två, på sitt sätt!

    SvaraRadera
  6. Fina fat, synd bara att dokumentationen kring Karlskronas dekorer är så vansinnigt dålig...

    SvaraRadera
  7. Jag håller med.

    SvaraRadera