30 juni 2012

Rundtur i Småland, del 2

Del 2: Boda - The Glass Factory. Lokalen och utställningar av samtida glas.

Efter besöket på Orrefors glasbruk kastade vi oss in i bilen och körde den vingliga lilla genvägen till Boda. Skog, skog och åter skog. Det kändes som att vi åkt genom en magisk port och transporterats till norra Sverige. Väl i Boda var gatorna öde och vi fick i princip hela stället för oss själva. Jag rekommenderar alla att åka till Småland i början av juni innan alla turister kommer.



Efter bakslaget med Orrefors stängda museum så var vi sugna på The Glass Factory, både för att kolla in utställningarna med samtida glas och samlingarna av gammalt glas. Tyvärr fotade jag ingenting av elevutställningen.



Min egen konstnärliga tolkning av Signe Persson-Melins serie 'Boda Blom'.







Glas från 1970-talet. Ulla Forssell och Ann Wärff.



Altarfigur av Erik Höglund. Skulle jag gärna ha i min hall.





Christer Chytraéus utställning. "Rumsligheter ifrån tidigare barndomsminnen."
Ärligt talat så sa den mig ingenting. Hantverksmässigt var det taffligt gjort. Jag ville inte ens fota av glasen i utställning. Det kändes som att konstnären inte hade någon kundskap om glas och därför inte kunde få ut något vettigt av materialet. Trist med andra ord. Den här klädlinan med papper var det mest intressanta i utställningen.



Vi gick snabbt vidare till Ingalena Klenells häftiga utställning Borderland. "Om inre och yttre landskap, dess gränser, identitet och makt." Man kan väl kalla det för en glasinstallation. Eller glasscenografi. Personen som hade ljussatt utställningen hade lyckats mycket bra. Däremot så behöver museet göra nått åt dom fula elementen...















Elvis has left the building...



Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar