3 september 2014

Min Jonas-samling

Så kommer vi till avdelningen "jag-vet-inte-varför-jag-samlar-på-det-här-men-jag-gör-det-ändå". Jag har bestämt mig för att samla en i varje färg av detta köksredskap av namnet Jonas (Per Bjelvings serie). Hittills har jag fyra stycken i färgerna brun, rosa, ljusgrön och orangeröd. Om jag någonsin behöver använda en är en annan femma. Vad kallas dom för egentligen? Kruskantsgörare? Degskärare?

Edit: Förslaget "degsporre" har dykit upp och det tycker jag låter bra, så hädanefter letar jag efter degsporrar som heter Jonas.



Foto © AL

3 kommentarer:

  1. Anonym9/9/14

    Vad sägs om "degsporre" ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte den tanken först, men så kände jag att sporrar är ju taggiga, som stjärnor. Jag har en sån variant som man använder när man för över mönster på tyg. Men bra förslag!

      Radera
    2. I och för sig, sporrar kanske inte behöver vara taggiga? Jag döper härmed verktyget till degsporre!

      Radera