26 juli 2010

Assietter i rött glas

Det jag var mest nöjd över efter loppisrundan var dessa assietter i rött glas. 11 stycken och helt felfria. Nu ska jag försöka luska ut vilket glasbruk som gjort dom. Mina andra röda glasfat från Gullaskruf är släta i mitten.
Nä, nu ska jag leka lite detektiv en stund och hittar jag info så återkommer jag med kompleteringar.

EDIT: Nu har jag fått en kommentar från en duktig glasmänniska. Assietterna är Gullaskruf från serien 'Vineta' av Kjell Blomberg. Jag hade det på känn när jag såg rutnätet i botten, men var inte riktigt säker. Nu är jag mycket glad och nöjd.







Foto © AL

6 kommentarer:

  1. Det är assietter ur Vineta-serin från Gullaskruf, gratulerar! :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Det var det jag anade, men hade inte hittat någon information om saken. Jag har nämligen andra assietter ur Vineta-serien (gröna) och dom har högre kant. Nu är jag nöjd.

    SvaraRadera
  3. Hej, vill du sälja din gröna Pelle Vävare handduk + dina röda spislock med vita hjärtan på? Jag betalar jättebra, upp mot ett par hundra.



    /Tina

    SvaraRadera
  4. Jag hade sådan röta när jag hittade spislocken att jag inte skulle kunna sälja dom. Det går knappt att hitta fina spislock där jag bor. Samma sak med Pelle vävare. Jag använder den handduken i köket. Så tyvärr, dom kommer att stanna kvar hos mig ett långt tag.

    SvaraRadera
  5. men vilka härliga glastallrikar i rött du fyndat! skulle bli lika glad som du om jag komm över ngt dylikt =)
    önskar fortsatt god loppisjakt på det där unika!
    mvh junhe

    SvaraRadera
  6. Men va glad jag blir. Nu fick jag äntligen veta var mina röda skålar och fat kommer ifrån. Det är ju bara så snygga i färgen.

    Stort grattis till fyndet!

    SvaraRadera