9 september 2011

En bortglömd vas

När jag var hos föräldrarna senast, så gick jag igenom saker som bara legat och skrotat under många år. I en av lådorna så hittade jag en svart vas med ränder. Jag kommer ihåg att jag köpte den på Myrorna i Umeå 1993 när jag praktiserade på Norrlandsoperan. Det känns så otroligt länge sen och jag hade helt glömt bort vasen.
Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad det är för vas, men jag tänker på Upsala Ekeby och Hjördis Oldfors. Nån som vet? Hur som helst, jag behöll inte vasen utan skickade den vidare till en loppis. Den hade för mycket skavanker för att jag skulle vilja ha kvar den.

Edit: Ny information om vasen har dykt upp nu, nästan 1 år senare.
Serien verkar vara en föregångare till "Trio" och tillverkades av Upsala-Ekeby för Åhlén & Holm och heter antingen Samba eller Sambo. Numret under vasen är 3030/267. Läs i kommentarsfältet för mer information.





Foto © AL

6 kommentarer:

  1. Jag håller nog med dig, Dekoren är den ovanligare långrandiga Trio-varianten, men jag blir inte riktigt klok på modellen, känner inte igen den! Du borde mejla Grödinge och fråga eller möjligen Upsala-Ekebysamlarna.

    SvaraRadera
  2. Jag funderade först på att mejla Grödinge, men sedan så bestämnde jag mig för att göra mig av med vasen istället. Den så var väldigt risig i glasyren. För min del får den vara ett mysterium nu.

    SvaraRadera
  3. Oj vilken fin vas!
    Den skulle nog Elisabth (hon som jag bor hos) gärna vilja ha i sin gul/svarta samling. :)
    Vet du om den finns kvar på loppisen den hamna på?
    MVH
    Gittan

    SvaraRadera
  4. Nä, jag tror mamma sa att den blev såld direkt. Vilket förvånade mig, för den var inte i bra skick.

    SvaraRadera
  5. Lite mer info om denna nu...det verkar som om det finns en föregångare till Trio-serien, med andra former och en lite annorlunda dekor. Denna tillverkades för Åhlén & Holm och har numreringsserien 3030/25x-270. Jag har precis köpt den enda skålen i serien som finns med i Ekeby-boken, den har nummer 3030/270. På skålen sitter en etikett med namnet Samba eller Sambo, men jag ska kolla närmare när den kommer hem.
    Jag tror att detta är en helt egen serie, en föregångare till Trio helt enkelt, och att de vaser som finns med den "avlånga" Trio-dekoren är skapade för att höra till denna serien...det finns även bilder på FB på en annan vas och en annan skål, en mindre.

    Spännande detta, trots att du inte har den kvar! Om du kommer ihåg eller har sparat bilder på den med hög upplösning, framför allt undersidan, så kanske vi kan lista ut vilket nummer den har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym7/5/13

      Den har nr 3030/267

      Radera