12 september 2011

Lansett från Upsala-Ekeby

Säsongen för att använda blomkrukor är över min del, eftersom jag mest använder dom när jag ska så frön på våren. Den enda krukväxkten jag äger är en Mårbacka-pelargon som jag kallar Selma (och hon vilar ju under vintern). Ingen annan överlever i mina fönster.
Sommarens inköp i krukväg har inte varit speciellt dramatisk. Förutom några randiga 'Svea', så hittade jag även en 'Lansett' från Upsala-Ekeby. Den här krukan tillverkades för Åhlen & Holm och finns i tre storlekar. Min kruka är den minsta modellen.




Foto © AL

5 kommentarer:

  1. Lansett är så fin! Jag har en likadan i blått, också den minsta varianten. Som tar hand om ett skott från en Mårbacka. :)

    SvaraRadera
  2. Å, den blå varianten låter fin. Ja, och ännu finare med en Mårbacka. :-)

    SvaraRadera
  3. åh, avis! en sådan har jag spanat efter länge, men inte haft tur med än. vill ha en stor sådan, vit som din.

    SvaraRadera
  4. Magnus17/3/13

    Jag har precis planterat påskliljelökar i två blå UE Lansett av mellanmodellen. Jag har två olika märkningar. Dels Åhlen & Holm-märkningen 43135/096, dels en med enbart UE Sweden under. Båda har blå glasyr men... det är tydligt att den med enbart UE märkning har glasyr av bättre kvalitet. Jag har två exemplar av Åhlen & Holm med tunn och krakelerad glasyr där godset är på gränsen att lysa igenom medan den tredje ( endast UE) har tjock och aningen mörkare glasyr. Undrar om detta var ett medvetet val eller slumpen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att upplagan på krukan blev större när den skulle säljas via Åhlén & Holm, och då blev det förmodligen både en produktions och kostnadsfråga. Billigare med tunnare glasyr, och förmodligen även snabbare.

      Radera