9 april 2014

En äkta dansk

Min förmodade italienare (Edit: Som med all sannorlikhet är dansk även den) har fått sällskap av en äkta dansk. En Gulvvase från Kastrup Holmegaard Glasværk (1965-1980), formgiven av Otto Brauer redan i slutet av 50-talet, då som genomskinlig, och producerades ända till 1980. Min version av vasen är ca 26 cm hög (den minsta förmodar jag) och producerades efter 1965. På sidan Danich Glassworks Resource Museum kan ni hitta mer info.

Hittade vasen för en billig peng hos en antikhandlare (jag vet, det låter helt otroligt, men det är sant!) Av någon anledning så tyckte inte handlare att den var så intressant, även fast etiketten var kvar och flaskan var hel. Tyvärr så råkade jag diska flaskan för länge så etiketten började skrynkla sig, precis som huden när man ligger för länge i badet. 
Que sera, som Doris Day skulle sjunga. Det som har hänt kan man inte göra nått åt.







Så nu står dom där, sida vid sida, syskonen Äkta och Kopia. Jag har fortfarande inte lyckats ta reda på vem som gjort den stora vasen. Jag tror den är italiensk, men det är inte Empoli i alla fall, för deras flaska ser annorlunda ut. 
Det är som att det här är en riktigt Gulvvase till formen, men färgen är för ljus. Även måtten stämmer, 30,5 cm hög. Jag forskar vidare.

Edit: Efter en diskussion med insatta människor så har vi konstaterat att min italienare nog är dansk trots allt. Trots den ljusa färgen och glasproppen med "snopp". Tills jag blir motbevisad så får jag anta att jag nu har två Holmegaardare. Det tackar man för.



Foto © AL

1 kommentar:

  1. Det jag vet är att det finns nyare upplagor av denna. Åhléns och Lagerhaus har sålt kopior så sent som på 2000-talet. Jag har en gul, och den har streckkodsetikett under. Jag tror dock att om allt stämmer, mått, form, avsaknad av puntel osv. så är det en riktigt trots färgen.

    SvaraRadera