28 april 2014

Räddade gardiner och kvarlämnad lampa

Ny vecka. Igen. Tiden går fort när det börjar bli varmt, grönt och soligt. Nu kommer en period då det inte kommer några teman alls eftersom jag inte kommer vara hemma så mycket. Förmodligen kommer det istället bli spontana inlägg om loppisutflykter eller annat som dyker upp i min väg. Vi får se vad som händer.

Förra veckan bytte jag mina köksgardiner. Jag spred ut dom gardiner som jag kände mest för och velade i några dagar. Jag valde ett par och ångrade mig nästa dag. Ibland är det ett minus att ha för mycket att välja mellan.



Till slut segrade Almedahls gardiner Sommarmiddag av Aune Laukkanen. Dom här gardinerna var på väg ner i en sopsäck när min mamma räddade dom eftersom hon tänkte att jag skulle gilla dom. Och det hade hon rätt i. Tänk att folk fortfarande slänger saker istället för skänka bort. Det är för mig en gåta. Hänger dom inte med eller?



Min guldiga lampa är ett annat fynd. Den är designad av Carl Thore, dvs arkiteten Sigurd Lindkvist. Den låg kvar på en hylla i svalen (hörnskafferiet) när jag flyttade in. Vilket var tur för mig eftersom jag satte sönder min älskade trattlampa i samma veva.
Den här lampan får duga medans jag letar efter en "den ultimata". Det gör ju inte ont i ögonen att se på den, men den är inte helt perfekt. Jag vill gärna hitta mig en stor trattformad lampa igen. Eller en Bumling (man får ju inte var för kräsen...)





Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar