13 april 2014

Grande Finale - Edvin Ollers

Phew! Den blå veckan är över. Det känns som att jag har spammat er när det har blivit så här många inlägg. Nästa vecka blir det lite lugnare. Så är det då alltså Grande Finale (i skojabranchen, var jag på väg att skriva). Den som får avsluta denna blå vecka är ingen mindre än Edvin Ollers, en av dom stora formgivarna i mina ögon. Det är inte svårt att gilla Ollers skapelser.

Edvin Ollers var lite av en formgivarvagabond och jobbade under perioder vid Uppsala Ekeby, S:t Eriks lervarufabrik, Kosta, Reijmyre, Limmareds, Elme, Alsterfors, Åfors, Ekenäs och Flygsfors glasbruk. Han gjorde även fina saker i tenn och silver. På Bay Åkerbloms sida kan ni läse mer om Edvin Ollers.

Till min stora lycka så hittade jag en egen Edvin Ollers för ett tag sedan. Ögonen höll nästan på att ploppa ur skallen när jag såg vasen (eller är det en karaff kanske) på en liten loppis i Norrbotten. Jösses tänkte jag, nu har dom säkert dragit till med ett huvva-pris. Men nä, 35 spänn och den var min. Hurra! Mamma som stod bredvid mig tyckte inte att den var värd 35 kr och skulle aldrig ha köpt den. Tur att vi alla har olika smak...



Den här vasen, som är ca 35 cm hög, är en av de modeller som Edvin Ollers formgav 1917-18. Glasen blev en succé när dom visades upp på uställningen "Vackrare Vardags Vara" på Liljevalch i Stockholm. Ollers tanke var att det skulle vara lite bubbligt och orent för att likna äldre glas från 1700-talet. Något som glasblåsarna förmodligen förfasade sig över. Och även ägarna på Kosta eftersom han fick sparken. Glasen gjordes även på 30-talet när Edvin kom tillbaka till Kosta glasbruk, men då har glaset nästan inga bubblor.







Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar