19 augusti 2011

En lockskål från Nittsjö

Den här vita lockskålen hittade jag på en loppis för inte så länge sedan. Formgivaren är Erik Mornils och tillverkaren är Nittsjö Keramik. Stämpeln visar att den är gjord mellan 1934-47.

Erik Mornils var den första formgivaren som anställdes på Nittsjö Keramik (året var 1924). Först jobbade han bara som dekoratör, men steg i graderna och började även formge keramik. Mycket av det Mornils har formgivit har en rustik allmogestil som jag inte är så intresserad av, men den här skålen tyckte jag väldigt mycket om.







Foto © AL

3 kommentarer:

  1. Jättesöt! Gillar det organiska reliefmönstret, påminner om en del Anna-Lisa Thomsson-vaser. Har sett assietter från Nittsjö med samma mönster.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte direkt på Thomson när jag såg den och förmodligen var det därför jag gillade den. Mamma har hittat en sån assiett som du nämner, men jag kände att jag inte hade någon användning för den.

    SvaraRadera
  3. Den här var väldigt fin, jag har fått dille på vit keramik på sneaste tiden! :)

    SvaraRadera