26 augusti 2012

Känt och okänt pressglas

Under sommaren har jag både köpt och fått pressglas till min samling. Dom två första assietterna tog jag med från stugan och har ingen aning om tillverkare eller årtal.









Det tredje fatet är från Gullaskruf glasbruk ur serien 'Randi' av Lennart Andersson. I vanliga fall brukar jag inte bry mig så mycket om 'Randi' i klarglas, men det här gången köpte jag fatet med åtanke på min gräddsnipa och sockerskål i samma serie.



Och på tal om gräddsnipa så har jag hittat ännu en till min samling, den här gången från Åfors glasbruk. Syrran har fat och skål ur samma serie, men då i blått och klarglas. Formen på kannan är väldigt snygg och jag är ju som sagt var svag för svart glas.





Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Pressglas är inte min starka sida, så det lär jag mig gärna mer om.
    Men har ändå köpt en del. Det brukar vara bra priser på detta.
    Kannan i svart glas är häftig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte så mycket om pressglas heller, utan köper det jag gillar som har bra priser.

      Radera