20 augusti 2012

Kultigt i garderoben

Det fanns en tid då loppis och second hand inte befann sig i finrummet. En tid då man inte pratade om det på TV eller skrev om det i glassiga tidningar och färgglada bloggar. Ord som retro och vintage existerade inte.
Jag herregud, jag tror knappt loppisar existerade här i norr förrän mitten på 90-talet. Innan Myrorna kom till stan var det skrothandlare eller auktioner som man fick besöka om man ville handla äldre och udda saker. Antikaffärerna befattade sig inte med sånt skräp. Och istället för retro så sa man att en sak var "kultig" när den var från 50-60-ochsåvidare-talet.

Dom här galongalgar skulle definitivt ha passat in i kategorin "kultigt" om jag hade hittat dom på 90-talet. Förhoppningsvis så blir det roligare att sortera och hänga upp tvätten nu. Eller så inte... Men en färgklick blir det då definitivt. En av dom svarta galgarna har SJ inpräntat i galonet.





Och så några till galgar, både galon och tvättlinetäckta. Dom här fick jag förra veckan. Galongalgarna med nitar är givetvis favoriterna. Helt oanvända. Gissa om jag blev glad när dom dök upp. Nu blir det till att rensa ut lite svart plastgalgar från diverse klädaffärer.



Foto © AL

4 kommentarer:

  1. Jag har också fått ihop några galongalgar i olika färger, men bara 2 med nitar, en röd och en svart, de är ett strå vassare, såå häftiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom! Jag har bestämt att jag måste hitta flera.

      Radera
  2. Superfina galgar. Här i Götet har det inte varit lätt att hitta sådana. De som finns till försäljning är alldeles för dyra.

    SvaraRadera
  3. Anonym19/10/13

    Jag har 5 st galongalgar med nitar som snart är till försäljning på Tradera, gå in och kika och bjud!

    SvaraRadera