4 augusti 2012

Trio från Rörstrand

Den här tingesten var för mig en helt okänd vas ur en helt okänd serie tills syrran hittade den åt mig på Erikshjälpen i Vänersborg. Vasen är stämplade Rörstrand och gjord av chamottelera. Chamotte är små korn av bränd lera som man blandar i obränd lera, vilket gör att keramiken får en gropig och lite ruffig yta. Jag kommer ihåg att man fick lite ont i händerna när man drejade med chamottelera.
Den här vasen kommer från en serie som heter Trio, men jag har inte absolut ingen aning om vem som är formgivaren. Hade jag inte sett stämpeln så hade jag först gissat på Drejargruppen. Jag förstår varför jag gillar den.
Förutom den här vasen, som har djupstämpeln 4, så har jag sett en skål ur samma serie som har djupstämpeln 2. Någon som vet något om andra delar? Man tycker ju att det borde finnas en del 1 och 3.

Nu drar bloggarna norrut för fiske och loppisjakt. Vi får väl se om jag äntligen hittar mig en ny kökslampa. Och vad än DN:s journalister än försöker tuta i er, så lyssna inte. Loppisen är INTE död. Det finns tusentals människor där ute som kan intyga det.









Foto © AL

6 kommentarer:

  1. Det ser ju ut som Nylund.

    SvaraRadera
  2. Gör det? Jag har inte den blekaste aning.

    SvaraRadera
  3. Fast då borde det kanske ha stått GN i botten också!

    SvaraRadera
  4. Precis! Gunnars alster är ju alltid signerade eller stämplade.

    SvaraRadera
  5. Jag har två skålar i den serien men vet inte mer än att det är Trio och Rörstrand. Hur fina som helst.
    Fotot på dem ligger på Retrolyckan Instagram. Skulle också gärna vilja veta mer om dem.
    Har inte fotat dem för bloggen än. Svårt att få fina bilder. Gör nya försök framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trio-glasyren var väldigt svårfotad tycker jag. Det gick nästan inte att få dom svarta prickarna att synas i det gröna (eftersom jag inte kan använda blixten).

      Radera